2010. június 18., péntek

Mára is van lecke

(írás a hvg.hu-ról. Érdekes.Tanulságos. Aktuális. Megfontolandó. És egyben vicces. Hogy mennyire távol...)

Zsíros prémium, béremelés: mi ösztönzi leginkább a dolgozókat?
Újra és újra felmerül a kérdés, hogy a nehéz anyagi helyzetben lévő - veszteséges - vállalatok vezetőinek ildomos-e többmilliós prémiumot adni munkájuk elismeréseképpen. Milyen gesztussal érhetik el a vezetők, hogy alkalmazottaik lojálisak legyenek a céghez?

A jó előre beharangozott prémium az egyetlen, ami arra ösztönzi a dolgozókat, hogy eredményesen teljesítsenek? - teszi fel a kérdést egy, a témával foglalkozó írásában a brit Telegraph Online újságírója, kifejtve aggályait a kizárólag anyagi megbecsülésben részesülők lojalitásáról, elkötelezettségéről. A felvetés jogos, az anyagi elismerés sokszor nem elég, ha a vállalat a tehetséges alkalmazottakat meg akarja tartani.

Az anyagi juttatások - prémium, soron kívüli jutalom -, és egyéb céges hozzájárulások - autóhasználat, mobiltelefon - ugyan érdekeltté teszik a munkavállalókat, hogy teljesítményüket fokozzák, ám ez nem jelenti feltétlenül azt, hogy lojálisak is lesznek a céghez. Ha pusztán a pénz miatt kötődnek a vállalathoz, jó esély van rá, hogyha a jövőben a jelenleginél kecsegtetőbb állásajánlatot kapnak, nem érzelmi alapon döntenek majd, hanem pusztán anyagi megfontolásból.

Múlt héten látott napvilágot a hír, hogy a British Airways (BA) vezérigazgatója, Willie Walsh lemondott 334 ezer fontos (több mint 112 millió forintos) prémiumáról. Walsh 2009-ben egyhavi bérét nem vette fel, tekintettel a cég veszteséges helyzetére. (A BA a március végével zárult pénzügyi évben 531 millió fontos adózás előtti veszteséget könyvelt el.) Walsh gesztusa még akkor is figyelemreméltó, ha éves fizetése 735 ezer font (több mint 247 millió forint).

A kreatív, teljesítményorientált dolgozókat az extra juttatáson kívül az előrejutás lehetősége is motiválja. Ha látják, hogy a főnök megbízik bennük, újabb és újabb lehetőséget kapnak, munkájukat megbecsülik és értékelik, emellett fejlődhetnek, próbára teszik munkabírásukat, alkalmazkodóképességüket és kitartásukat. A céges továbbképzési lehetőség - szakmai tanfolyam, másoddiplomás képzés, nyelvtanfolyam, stb. - szintén ösztönző lehet.

Az is hajthatja a dolgozókat, ha a cég nemcsak munkaidejüket osztja be, hanem arra is gondot fordít, hogy a napközben felgyülemlett feszültséget levezethessék: sportolási lehetőséget biztosít számukra - céges sportnap, fitness-bérlet, jógaóra -, vagy egyéb vállalati programokra invitálja őket: kirándulásra, tanulmányútra, aminek csapatépítő jellege is van.

A kellemes, termékeny munkahelyi környezet megteremtése szintén jó hatással van az alkalmazottakra: a közeg, amely alkalmas az ötletelésre, közös munkára és az ideák megvalósítására.

6 megjegyzés:

Névtelen írta...

Már látom, ahogy B. mester reggel felteszi a kérdést "Nikikém, fitneszbérlet, vagy spinningbérlet?"

Tisztára, mint az életben.

Majd nap végén a cég 3 (1 igazi és két felesleges) igazgatója közleményben tudatja, hogy előre lemond az éves prémiumról...

fokozzam?

nik írta...

tovább is van...
...mondod még?
:-)

gégé írta...

inkább nem szólok hozzá, de a számadatok nem stimmelnek....

névtelenasarokról írta...

az az almádi úti hodály akkora, hogy simán elbírna egy edzőtermet szaunával:)
ilyenre nem gondolnak a nagyobb multik errefelé?

nik írta...

oh, kedves névtelenasarokról, tökéletesen igazad van, elbírna,
DE
nem, errefelé nem gondolnak erre
ÉS
ennél sokkal, de sokkal alapvetőbb problémák vannak. Magyarul q'vára örülnék,ha a fő bajom a szauna kérdés meg a fitneszbérlet lenne :-)

névtelenasarokról írta...

DE
az alkalmazottak nem tudják ezt kilobbizni?
ÉS
az alapvető problémákat sem lehet a menedzsment elé terjeszteni?